نمک در دباغی و چرم سازی

نمک در دباغی و چرم‌سازی

در صنعت دباغی و چرم سازی، از نمک جهت نگهداری پوست، جلوگیری از فساد و همچنین آب گیری استفاده می شود. در عملیات دباغی استفاده از نمک در چند مرحله انجام می پذیرد. لذا می توان گفت نمک یکی از مواد اساسی در دباغی پوست و صنعت چرم می باشد. دباغی پوست بصورت گیاهی یا بوسیله مواد شیمیایی قابل اجرا می باشد. در دباغی گیاهی که از قدیم متداول بوده است بوسیله پوست درختان، ریشه گیاهان به همراه نمک استفاده می شده است.

درحال حاضر در پوست های نازک تر که عمل دباغی دقت بیشتری لازم دارد، از مواد شیمیایی، به همراه نمک های معدنی استفاده می گردد. پوست حیوانات و بافت پوستی از زنجیره ای از مواد پروتئینی تشکیل شده است. پروتئین های پوست قابلیت فسادپذیری دارند و پس از جدا شدن از بدن حیوان و تغدیه نشدن توسط اسیدهای آمینه، بر اثر باکتری ها پس از مدتی فاسد شده و از بین می رود. در صنعت چرم بوسیله دباغی اثر باکتری های تاثیرگذار بر فساد پوست را از بین برده و آن را به ماده ای غیرقابل فساد تبدیل می نمایند.

جهت دریافت مشاوره رایگان، اطلاع از قیمت و موجودی محصولات کارخانه، همین حالا با کارشناسان فروش میعاد بازرگانان رازی تماس بگیرید.

مشاهده اطلاعات تماس

مو زدایی و چربی زدایی از پوست

پس از ذبح حیوانات و جدا نمودن پوست آنها، پوست را برای مدتی در انبار خشک و نگهداری می نمایند. به این پوست، پوست خام گفته می شود. سپس پوستهای خام را به کارگاههای دباغی آورده و عملیات دباغی بر روی پوست ها انجام می پذیرد. جهت تسهیل جدا نمودن موهای روی پوست، پوست را در حوضچه هایی از آب و آهک قرار می دهند و پس از چند روز موهای موجود بر روی پوست و چربی ها و مواد زائد را براحتی از پوست جدا می نمایند.

نرمی و لطافت پوست بوسیله نمک

جهت نرمی و لطافت پوست لازم است پروتئینهای حلقوی موجود در بافت پوست از آن خارج شوند. به همین منظور ابتدا جهت تخمیر، بر روی پوست آرد جو پاشیده و برروی آرد آب می پاشند تا ابتدا پوست تخمیر شده و متورم گردد و بتوانند آهک ها و گوشت های اضافه پوست به خوبی از آن جدا نمایند. پس از این مرحله پوست را نمک سود و چند روزی در انبار نگهداری می نمایند. سپس پوست های نمک سود شده را شسته، با خروج نمک از بافت پوست، آب جایگزین نمک شده و باعث می‎شود پروتئین های حلقوی قابل حل در آب موجود در بافت پوست حل شده، و از پوست خارج می‎شوند.

مراحل پایانی چرمسازی

در مرحله آخر چرمسازها با انداختن پوست جلوی آفتاب، آب پوست را خشک نموده و سپس آن را سنگ می زنند تا نمک های باقی مانده از پوست جدا شود. سپس پوست را روغن و پیه زده و پس از شستن رنگ زده و توسط مهره و سنگ پرداخت و صیقل می نمایند.

نمک دباغی شرکت میعادبازرگانان رازی

نمک دباغی شرکت میعاد بازرگانان رازی به اشکال نمک شیلاتی، نمک صدفی، نمک پودری و نمک شکری در کیسه‎های ۲۰، ۲۵، ۳۰، ۴۰، ۵۰ و ۱۰۰۰ کیلوگرمی خدمت شما مشتری عزیز ارائه می‎گردد.


جهت کسب اطلاعات بیشتر، اطلاع از قیمت انواع سنگ نمک و خرید مستقیم از کارخانه، همین حالا با ما تماس بگیرید.

Average rating ۵ / ۵. Vote count: ۱

No votes so far! Be the first to rate this post.

خرید نمک صنعتی

شرکت میعاد بازرگانان رازی با بیش از چندین سال تجربه در زمینه استخراج سنگ نمک از بزرگ‌ترین معادن نمکی ایران در شهر سمنان، امکان خرید سنگ نمک و انواع نمک دانه‌بندی شده را در محیطی عاری از رطوبت و با کیفیت بالا تولید می‌کند. جهت خرید انواع نمک دانه‌بندی شده با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *